pondelok, 19. novembra 2012

Nebojme sa hrať (prinajhoršom prehráme) ...

Už tuším Janko Ámos čosi o tom, že škola hrou by mala byť písavali. Aspoň tak nám na dejinách pedagogiky vyprávali tí, ktorí sa tým síce neriadili, ale o to radšej sa pri svojich výkladoch (nie, neboli to výklady s hračkami:) sami počúvali. Preto som si povedal, že to skúsim a hre dám šancu, i keď si to tie neporiadne decká vôbec nezaslúžia a účinnejšou metódou by asi bolo právo Šárija.

Prečo sa hrať? Lebo medveď. (Ilustračný obrázok)

Hrať sa dá niekedy menej, niekedy viac, závisí to nielen od témy, ale aj od nastavenia triedy a v nesposlednom rade od disciplíny žiakov v nej. Hry osobne využívam väčšinou pri opakovacích hodinách, keďže sú časovo aj organizačne náročné. Najlepšie skúsenosti som mal zatiaľ so súťažnou hrou v štýle vedomostnej súťaže Riskuj! Na internete sa dá nájsť viacero šablón podľa, ktorých sa dá hra jednoducho vytvoriť, osobne si však pohodlne vystačím s bežným programom na tvorbu prezentácií Powerpoint alebo Impress. Hra je dynamická a žiaci rozdelení do skupín si pri nej vyberajú otázky z viacerých tém podľa stupňa obtiažnosti. Správna odpoveď vedie k získaniu danej sumy na svoje konto, nesprávna naopak. Z mojich pozorovaní hra podnecuje žiakov k zvýšenej motivácii a snaženiu a pri opakovaní tematického celku je fantastickým pomocníkom učiteľa. Ak by ste chceli mať lepšiu predstavu, ako taká hra vyzerá, stiahnuť si už jej hotovú šablónu, alebo sa nebodaj zahrať, nech sa páči, stiahnite si Riskuj na tému Austrália a Polárne oblasti.

Okrem hry Riskuj je možné so žiakmi vyskúšať hoc aj hru Milionár, ktorú si jednoducho vytvoríte priamo cez online nástroj, alebo opäť cez prezentačný software. Zaujímavou môže byť aj hra Výstup na horu, s ktorou však nemám osobné skúsenosti. Ukážku, ako tento typ hry vyzerá si môžete pozrieť a stiahnuť na českom Metodickom portáli. Zaujímavou môže byť aj klasická hra Obesenec, ktorú si môžete vytvoriť pomocou aplikácie na webe. O hraní domina som písal už v jednom z predošlých článkov.



Nechajte študentov robiť na vás oči ...

Okrem vyššie spomínaných hier ma nedávno zaujala možnosť vyskúšať potenciál starých dobrých stolových hier, veď dodnes si pamätám, ako sme ako deti fičali na skvelej stolovke Kamionem po Evropě a koľko som sa z nej o geografii Európy naučil. V súčasnosti nám trh ponúka množstvo hier s geografickou tematikou, kvôli ich cene sú však pre školské využitie pravdepodobne len málo dostupné a sám s nimi nemám osobné skúsenosti. Preto som si povedal, že jednu si experimentálne vytvorím sám. Presne s takými otázkami a pravidlami, aby vyhovovala na použitie v školskom prostredí pre presne určenú vekovú a vedomostnú kategóriu žiakov. V nasledujúcich riadkoch sa pokúsim podeliť o svoje skúsenosti.













Z platu si to nekúpim a žiadať o kúpu školu asi nepôjde, veď už dva roky pýtame rolety a nič :)

Stolovú hru som vytvoril pre účely jej využitia pri opakovaní tematického celku o Afrike v druhom ročníku gymnaziálneho učiva. Keďže sme už predtým na opakovanie využívali Riskuj a Domino, chcel som prekvapiť žiakov niečím novín a najmä som to bral ako výzvu pre samého seba. Môj výtvor si môžete pozrieť online vo formáte pdf alebo si ho stiahnuť vo formáte .odp (Libre alebo Open Office), v ktorom vám budú fungovať aj všetky hypertextové odkazy a hra bude živá.  Hneď na úvod musím spomenúť veľkú nevýhodu tvorby takejto hry, ktorou je časová náročnosť prekračujúca únosť bežnej prípravy učiteľa na hodinu. Človek musí byť tak trochu nadšený magor, aby sa do toho pustil a určite padnutý na hlavu, aby to aj dokončil. Keďže som perfekcionista nielen, čo sa týka obsahu ale aj vizuálnej stránky diela, čas strávený na tvorbu sa rovná viac ako desiatim hodinám čistého času. Radosť z hry však za to stojí.

Pri vymýšľaní a tvorbe stolových hier odporúčam udržať ich pravidlá relatívne jednoduché, ak nechcete stráviť priveľa času ich vysvetľovaním. Moja hra ich mala jednoduché, no aj tie sa ukázali ako spomaľujúce. Úlohou žiakov rozdelených v skupinách bolo prejsť celou Afrikou, ako prví a pritom nazbierať kartičky s názvami aspoň  25 afrických krajín (kartičky reprezentovali pečiatky v ich pasoch). Na hracom poli bolo viacero odbočiek a týmto spôsobom sa malo docieliť ich strategické cestovateľské premýšľanie. Väčšina hracích políčok bola žltej farby s číslom, tieto políčka skrývali otázky, ktoré boli vo väčšine prípadov spojené s územím v ktorom sa nachádzajú. Každé políčko skrývalo otázky dve, ak by naň náhodou skočilo viacero skupín. Okrem políčok s otázkami, obsahovalo hracie pole aj pár políčok červených (stop na jedno kolo), čiernych (nehoda, smrť), zelených (rýchly presun o xy políčok vpred), modrých (praktická úloha) a bielych (nútená križovatka, napr. pri hode 1 až 3 pôjdu vpraco a nad 4 vľavo). V prípade, že skupina neodpovedala na otázku zo svojho políčka správne, stála ďalšie kolo, takto sa motivovali správne odpovede, čím viac správych skupina má, tým rýchlejšie sa na ceste pohybuje).

Okrem vymýšľania a tvorby prezentácie v ktorej sa nachádza celá stolová hra (s funkčnými hypertextovými odkazmi z úvodnej obrazovky - hracieho pola, na jednotlivé políčka s otázkami) je potrebné vytvoriť aj reálne hracie pole po ktorom sa budú pohybovať figúrky (papieriky) jednotlivých súťažných skupín tak, ako je tomu v prípade klasických stolových hier. Hracie pole som vytvoril jednoducho nasvietením vhodnej mapy Afriky cez dataprojektor na papier formátu A2 na stene. Takto zhotovené hracie pole bolo počas hry nalepené na tabuli, kde všetci žiaci presne videli, kde sa práve v hre nachádzajú.

Ak by som mal zhodnotiť experiment so stolovou hrou, hodnotím ho kladne, žiaci boli zapojení, hrať sa im chcelo, i keď niekedy bol problém s disciplínou skupín, ktoré práve neboli na ťahu a niekedy boli dlhšie prestoje, ako bolo nutné. Celkové trvanie hry sa tak natiahlo na dve vyučovacie hodiny, čo by síce niekomu narobilo na čele vrásky a starosti ohľadne plánov, mne to však príliš nevadilo, veď žijeme dobu, kde flexibilným patrí svet...

Takže priatelia, nebojte sa hrať ... prinajhoršom prehráte! :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára