pondelok, 26. novembra 2012

Nemajte z planéty tenis, zahrajte sa ho s ňou

Na ZŠ, obzvlášť v nižších ročníkoch je využitie IKT fajn, ale aj tak si myslím, že rukám i umu mladších detí  pristane tvorivá aktivita zo sveta analógového old-schoolu. Náročným učivom pre pochopenie sa v piatom ročníku Geografie ukazuje byť učivo venované mapám, mierkam a mapovým projekciám. K rozvoju vzťahu žiakov k samotným mapám sa dá využiť jednoduchá aktivitka v podobe súťaže o najkrajšiu mapu sveta, v ktorej majú žiaci slobodu zvoliť si akúkoľvek výtvarnú techniku pre ich mapku. Základnú obrysovú mapu si na papier veľkých rozmerov vytvoríme nasvietením obrysovej mapy cez dataprojektor.

Pochopiť prečo sú plochy v oblasti pólov na niektorých mapách sveta (Mercator) väčšie, ako v skutočnosti sú a dochádza tu k výraznému skresleniu rozlôh,  pomôže žiakom jednoduchá tvorivá aktivitka zvaná Tenisová loptička Zem (Tennis Ball Globe). Priznávam, že aktivita nepochádza z výsledkov môjho vlastného myšlienkového pnutia, ale náhodne som ju objavil na webe. Ak by niekomu z vás robil problém postup výroby v angličtine, preložil som ho aj do slovenčinyPodobná aktivita je dostupná aj pre učivo zamerané na rozdelenie zemskej kôry na tektonické dosky. Materiál na vytlačenie pre žiakov si môžete stiahnuť priamo na mojom úložisku

























Zaujímavým rozšírením aktivity môže byť zadanie pár úloh zameraných na rozmery Zeme.  Nechajte žiakov napr. odmerať rovníkový obvod ich tenisovej Zeme, vypočítať priemer alebo polomer. Dokážu zo svojich meraní odhadnúť mierku zmenšenia svojho tenisového glóbusu v porovnaní so skutočnou Zemou? Akú veľké lopty by sme museli použiť pri výrobe Slnka, alebo Mesiaca, ak by sme ich chceli vyrobiť v rovnakej mierke? Ideálna príležitosť nad krátkym, alebo dlhším pozastavením sa pri téme mapových mierok. 

Na dvorce priatelia ... Game, Set, Match!



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára