streda, 22. mája 2013

Nápady a aktivity pre lepšiu a zábavnejšiu geografiu

Vyučovacie hodiny by mali byť ak je to len trochu možné, nielen poučné, ale aj zábavné. Pre žiakov aj učiteľa. Smrteľným hriechom školy je nuda, ktorej opakom je rovnako nesprávna škola - lunapark. Počas svojej doposiaľ krátkej učiteľskej praxe som mal možnosť spoznať niekoľko možností spestrenia vyučovacích hodín s ktorými by som sa chcel v krátkosti v tomto článku podeliť. Pre skúsenejších učiteľov nebudú možno ničím novým, niektorých však možno inšpirujú. Poďme sa na ne pozrieť v stručných, heslovitých opisoch.
 


Bleskovky zo sveta

Na začiatku hodiny venujeme 5 minút krátkym správam zo sveta alebo oblasti, ktorú momentálne preberáme. Poslúžia nám spravodajské weby (napr. www.sme.sk, prípadne aj cudzojazyčné zdroje ak to jazykové schopnosti žiakov umožňujú - BBC má napr. správy na webe rozdelené podľa svetadielov), alebo krátke videá. Žiaci si v atlase vyhľadajú štát alebo mesto, v ktorom sa uvádzaná udalosť odohrala. V nasledovnej diskusii môžeme tému rozviesť, pýtať sa žiakov, čo o danej udalosti vedia atď.

Cestujeme okolo sveta

Na úvod hodiny si vždy iný žiak pripravý vlastnú pohľadnicu zo "svojho" miesta, ktoré by chcel navštíviť. V pohľadnici nesmie samozrejme chýbať „reálna“ správa, pozdrav z daného miesta. Pohľadnica sa dá jednoducho vytvoriť kolážou (ala photoshop) v grafickom programe pridaním svojej fotografie na pozadie svojho vysneného miesta na Zemi. Aktivita nielen prebúdza záujem žiakov o cestovanie ale zahŕňa v sebe aj prepojenie na ovládanie IKT. Na tvorbu pohľadníc je možné použiť aj voľne stiahnuteľný program Postcard Maker.


Triedny maskot

Trieda si na začiatku školského roka zvolí svojho maskota (plyšák, kameň, predmet...), ktorý sa stane putovným a počas roka bude vždy v opatere iného žiaka, ktorého bude sprevádzať na jeho (rodinných) výletoch. Každý žiak odfotí maskota na výlete (napr. plyšového medveďa pri Šútovských vodopádoch). Fotografie z maskotových ciest sa priebežne uverejňujú vo fotogalérii na web stránke (alebo na triednej nástenke), ku ktorej je vždy aktualizovaná aj mapa jeho ciest vytvorená napr. v Google maps, kde môžeme vidieť maskotom navštívené miesta. Aktivita sa dá rozšíriť a triedneho maskota je možno vyslať hoc aj na cestu okolo sveta, odkiaľ bude posielať pozdravy a fotografie (ľudia, ktorí ho budú mať na starosti). Podobná myšlienka funguje napr. vo Švédsku (článok), alebo sa inšpirujte cestami svetobežníka Elwooda, ktorého sme hostili aj u nás v Skalici a neskôr poslali na viaceré školy na Slovensku. 


Reklama


Žiaci vytvoria počas hodiny alebo na D.Ú. reklamný plagát na vybraný štát (mesto …). Na internete nájdu vhodnú fotku reprezentujúci a podľa nich najlepšie vystihujúcu dané miesto a pridajú k nej krátky ale „úderný“ text, ktorý by mal presvedčiť potencionálnych návštevníkov výstavy cestovného ruchu na návštevu nimi vybraného miesta. Hodnotí sa najmä originalita a vtip dielka. Aktivita by mala rozvíjať kreativitu žiakov. Na tvorbu interaktívnej nástenky na vybranú tému sa dá využiť šikovná a jednoduchá online aplikácia Thinglink, ktorého využitie si môžete pozrieť na ukážke spracovania Brazílie. 


Geografické domino

Žiakom učiteľ vopred vymyslí a pripraví domino na želanú tému. Domino môže vyzerať nasledovne: na ľavej strane kartičky je uvedený pojem, na pravej definícia (štát / mesto, plodina / klíma). Spolu logicky pasujúce dvojice nie sú samozrejme na jednej kartičke, ale zamiešané na mnohých kartičkách. Úlohou žiakov v skupinkách je zostaviť kompletný rad kartičiek tak, aby úspešne zoradili všetky, až do poslednej. Možné aj úlohy obrátiť a zadať žiakom vymyslieť nové domino na vybranú tému, vytvorené dominá si po práci skupiny vymenia a riešia. Ukážku domina pre učivá Kanada, USA a Stredná Amerika pre 6. ročník nájdete na online úložisku tu. Je vo formáte .pptx a môžete ju akokoľvek editovať a použiť ako praktickú šablónu pre tvorbu vašich nových hier. Viac o aktivite som písal aj v predošlom článku.


Čo ti napadne …


Úvodná aktivita pred novým učivom. Učiteľ vyzve žiakov, aby povedali čokoľvek, čo sa spája so štátom (čímkoľvek), ktorý bude témou hodiny. Aktivity sa postupne zúčastnia všetci žiaci. Učiteľ sa pýta každého jedného postupne. Žiak ktorý nie je schopný povedať nič, prípadne, ak jeho odpoveď nemá súvis s témou alebo jeho odpoveď už zaznela z úst spolužiakov - vypadáva. Vylučovacou metódou nakoniec ostanú poslední žiaci, nakoniec len jeden (závisí na čase a náročnosti témy). Aktivity je možné robiť s atlasom aj bez. Pojmy je vhodné zapisovať priebežne na tabuľu.


A – Z


Úvodná aktivita pred novým učivom. Učiteľ napíše na tabuľu abecedu a vyzve žiakov, aby na jej jednotlivé písmená uviedli akýkoľvek pojem súvisiaci s témou, ktorú sa chystajú spoločne preberať. Náročnejšia varianta je bez atlasu, jednoduchšia s jeho pomocou. Niektoré písmená môžeme vynechať (napr. Y, W, X, Q …). Aktivita je dobrým úvodom, keďže žiaci zistia, že ako trieda poznajú relatívne veľa informácií o téme, aj keď je pre nich nová a predtým sa ju neučili (Kolektívne vedomie berie žiakom z rúk ich častý argument „ale to sme sa neučili, to nebolo v poznámkach“ :)



Povedz mi príbeh


Učiteľ vopred pripraví hraciu plochu v tvare mriežky 6x6 (riadky x stĺpce), pričom sú jednotlivé políčka tvorené očíslovanými obrázkami (fotkami). Žiaci sú rozdelení do skupín. Každá skupina má celkovo 4 hody kockou (počet závisí od množstva času a chuti). Obrázky na ktorých sa skupiny pri hodmi kockou ocitli, musia zakomponovať do svojho celkového príbehu zloženého zo 4 častí (miest). Fantázii sa medze nekladú. Na záver krátkej aktivity sa skupiny o svoje príbehy navzájom podelia. Hraciu plochu nie je nutné tlačiť ale možné nasvietiť aj cez dataprojektor.

Geografické piškvorky

Aktivita na opakovanie učiva. Možné hrať len s dvomi skupinami (dvomi žiakmi?). Na tabuľu (alebo cez powerpoint) vytvoríme hraciu plochu s rozmermi 4x4. Úlohou je, ako to už o piškvoriek býva svojimi „kameňmi“ spojiť dve ľubovolné strany hracej plochy. Nestačí však len umiestiť svoj kameň na miesto – pred tým, ako ním miesto žiaci získajú musia odpovedať na vopred pripravené otázky.

Učenie počítačovou hrou


Na internete je celé množstvo geografických online hier, ktoré sa dajú využiť.. Ich výborným zdrojom je napr.: https://docs.google.com/present/view?skipauth=true&id=dfc7f644_22cz4scmhf. Ak sa chceme naučiť, ako predchádzať škodám a stratám na ľudských životoch pri prírodných katastrofách hravou formou nám poslúži napr.: www.stopdisastersgame.org.


Blúdenie po svete cez Google Street View

Dnes nájdeme na internete viacero aplikácií, ktoré spájajú hru a režim Google Street View, čo môžeme výborne využiť pri prehlbovaní geografického povedomia žiakov. Spoznali by žiaci, kde ich aplikácia práve náhodne teleportovala? Podľa akých znakov v krajine? Viac na tému sa dozviete z môjho článku Hrátky s Google Street View, alebo kde to sakra sme.

Mapa mysle

Projekt nemusí byť spracovaný len formou prezentácie v powerpointe, ale aj zaujímavou metódou tzv. mapou mysle, ktorá žiakov učí rozmýšľať v súvislostiach. Výbornou aplikáciou na tvorbu takýchto „máp“ je napr. voľne dostupný Mindmeister (príklad žiackej práce), alebo aj prezentačná aplikácia mural.ly.



Svet v učebni

Geografické lokality sa dajú realisticky vizualizovať viacerými možnosťami. Nikdy nesklame využitie Google Earth, na ktorom sa dá vynikajúce prezentovať najmä reliéf, pôdorysy miest ... (cez Street view sa zas môžeme napr. prechádzať mestami, nakuknúť do výkladov kaviarní atď.). Bohatý zdroj 360 stupňových panorám je web www.360cities.net. Databanka fotografií je napr. na fotopedii, kde nájdete rýchlo presne, čo potrebujete. Výborným spojením mapy a fotografií je aj Earthalbum. Viac zdrojov výborných fotogalérií nájdete aj tu. Viaceré možnosti virtuálneho cestovania po svete sú tu.



Sušiak na prádlo


Na viacerých papieroch (obrázkoch...) sú vyobrazené napr. rôzne štáty (pohoria, čokoľvek). Úlohou žiakov v skupinách je správne ich usporiadať podľa zadaného kritéria, tak že ich štipcami pripnú v správnom poradí na pripravenú šnúru. Vzdialenosť medzi jednotlivými obrázkami na šnúre môže v ťažšej variente aktivity predstavovať približné rozdiely v hodnotách.


Divadlo


Žiaci sú rozdelení do skupiniek. Každá skupinka dostane od učiteľa (alebo si sama vyberie) geografický jav (štát, prírodnú hrozbu, pojem, plodinu …), ktorú má za úlohy pred triedou pantomimicky zahrať. Scénku si skupinka nacvičí v tichosti za dverami triedy, aby ostala odpoveď utajená. Nehrajúce skupinky hádajú odpoveď.


Where the hell is Matt?


Krátka motivačná aktivita (energizer) na začiatok hodiny. Žiaci poďla videa hádajú, kde vo svete práve tancuje známy Matt (http://www.wherethehellismatt.com). Danú krajinu (oblasť) bližšie opíšu. Výborné je Mattove potulky využiť aj pri opakovaní súradníc, polohy na mape - pripravenú aktivitu na túto tému nájdete na posledných dvoch slidoch tejto prezentácie.


Pohľadnice zo sveta do každej triedy!


Vynikajúca aktivita prebiehajúca dlhodobo počas celého školského roku, alebo pôsobenia žiakov na škole. Trieda zbiera reálne papierové pohľadnice z celého sveta. Ako? Jednoducho, stránka www.postcrossing.com ponúka vzájomné posielanie pohľadníc s ľudmi z celého sveta. Celý systém funguje na vzájomnosti – koľko pohľadníc pošle trieda, toľko jej zo sveta príde. Najzaujímavejšie na tom je fakt, že nikdy neviete odkiaľ k vám pohľadnica príde, keďže systém vám vždy náhodne generuje komu pohľadnicu pošlete a takisto náhodne vygeneruje vás ako jej prijímateľa. Triedna zbierka pohľadníc z celého sveta na nástenke nemusí byť pre chuť objavovať svet vôbec zlá! :)


Čitáreň


Žiaci majú za úlohy odpovedať na niekoľko otázok, na ktoré nájdu odpoveď v článku, ktorý im poskytne učiteľ. Pochopiteľne si táto aktivita vyžaduje, aby si učiteľ článok najprv sám pozorne prečítal a zvolil také otázky, aby hľadaním odpovedí žiakmi na ne, naplnil svoj výchovný alebo vzdelávací cieľ. Je vhodné mať pripravené ľahšie otázky so stručnými odpoveďami a pár otázok s otvorenými odpoveďami, resp. odpoveďami, ktoré si musia žiaci viac menej domýšľať a premýšľať nad ich správnou formuláciou. Zdrojom kvalitných článkoch sú geografické časopisy ako napr. Lidé a Země, National Geographic, Koktejl, GEO a ďalšie voľne dostupné online zdroje. Žiaci by mali poznať otázky už pri samotnom čítaní článku, najlepšie je ak ich môžu vidieť počas celého čítania stále pred sebou (dataprojektor?). Množstvo článkov je online dostupných na webe Lidé a Země aj v prehľadnej mape. Ďalšou možnosťou je vyzvať žiakov, ako by si v čítanom texte vyznačili časti, ktoré pre nich prinášajú nové informácie, ktoré už poznali, ktoré ich prekvapili, s ktorými nesúhlasia, o ktorých by sa chceli dozvedieť viac apod.


Riskuj


Súťažná hra na zopakovanie učiva vedená na spôsob známej TV relácie. Žiaci sú rozdelení do skupín (najlepšie je, keď si aj sami zvolia názvy pod ktorými súťažia) na hracej ploche si postupne vyberajú otázky s hodnotou 100 až 500 (podľa náročnosti) v jednotlivých kategóriách (napr. Afrika vodstvo, Afrika podnebie, Afrika povrch...). Vyhráva skupina s najviac bodmi po zodpovedaní všetkých otázok na hracom poli. Pripravenú šablónu pre jednoduché a rýchle spracovanie aktivity v Powerpointe nájdete napr. v tomto Riskuj. Body sa jednotlivým tímom zapisujú na tabuľu do prehľadnej tabuľky (nutná šarmantná asistentka z triedy :).

Stolová hra

Prekvapte svojich žiakov stolovou hrou na vybranú tému. Stojí to síce veľa času a energie, výsledok však istotne stojí za to! Osobne sa mi osvedčilo vytvoriť hracie pole aj hru cez powerpoitnt (celá hra o Afrike) s hypertextovými odkazmi medzi políčkami na hracej mape a jednotlivými otázkami na slidoch. Aby ste mali prehľad, ktorá skupina sa kde na hracej ploche (mape) nachádza - odporúčam nakresliť celé hracie pole na veľký papier a prilepiť ho na tabuľu. Namiesto panáčikov som použil farebné lepiace pásky. Úlohou skupín bolo nielen prejsť Afrikou rýchlejšie ako ostatní, ale aj počas svojej cesty nazbierať presne stanovený počet pečiatok do svojich cestovateľských pasov (musia prejsť istým počtom štátov, po vstupe do každého sa im pridelí kartička s jeho názvom). 


Geografický denník


Žiaci dostávajú pravidelne po každej hodine cez internet linky na články súvisiace s učivom (alebo témou). Ich úlohou si je článok prečítať a urobiť si z neho krátke zápisky (najdôležitejšie info) do tabuľky vopred pripravenej učiteľom. Lokalitu ku ktorej sa článok vzťahuje si vždy vyznačia na vopred obdržanú mapu (vyznačia číslom článku). Na začiatku každej hodiny učiteľ náhodne vyvolá žiaka aby v krátkosti povedal, čo sa v článku dočítal.


Gapminder

Využitie vynikajúcich grafov pomocou webu www.gapminder.org. Vytvoriť na to aktivity v pracovnom liste. Web obsahuje aj niekoľko vytvorených pracovných listov – napr. hru s kartičkami. Podobná stránka so zaujímavými informáciami je aj o OECD www.oecdbetterlifeindex.org. Vytvorené zadanie, ako inšpiráciu nájdete aj tu.



Fotoreportáž


Vyberte 6 fotografií z jednej vašich skutočných (alebo vymyslených) ciest. Ku každej fotografii napíšte krátky text, ktorý by nemal byť len suchým popisom miesta na fotografii, ale aj príbehom, ktorý sa ku vašej ceste viaže. Nezabudnite na zaujímavý názov fotoreportáže. Vypracované zadanie na projekt tohto zamerania si môžete stiahnuť tu, prehliadnuť si žiackej práce je možné tu.


Pozrime si svet


Aktivita vhodná na školský projekt. Študenti si majú možnosť vybrať spomedzi viacerých dokumentov (nemusia byť nutne čisto geografického charakteru) jeden, na ktorý napíšu esej v rozsahu dvoch strán A4. Vypracované zadanie si môžete stiahnuť tu. Ako môže vyzerať skutočne kvalitne spracovaný študentský projekt sa dá vidieť na tejto ukážke


Skladačka


Na preopakovanie učiva vynikajúca aktivita, podobné ako Domino. Zdroj so šablónou tu: http://dum.rvp.cz/materialy/skladacky-evropa.html


Deka


Žiaci sú rozdelení do dvoch družstiev. Sedia na zemi oproti sebe a medzi nimi dvaja pomocníci držia deku (plachtu). Každý žiak dostane kartičku s nejakým geografickým pojmom, napr. názvom štátu, zástavou. Družstvá si potichu volia jedného, ktorého vyšlú posadiť sa pred deku. Pomocníci po signále učiteľa náhle zodvihnú deku a žiaci sediaci oproti sebe majú za úlohy, čo najrýchlejšie odhaliť identitu „protivníka“. Napr. vysloviť nahlas názov štátu, ktorého zástavu drží druhý žiak v rukách. Družstvo, ktorého žiak bol rýchlejší získava porazeného žiaka na svoju stranu. Hra pokračuje, až kým jedno družstvo získa určitý počet členov, alebo až po posledného žiaka.


Strom


Práca v skupinách. Žiaci na flipchartový papier nakreslia strom, pomocou ktorého vizuálne znázornia vybraný problém. Na kmeni je napísaný názov problému, korene sú príčiny problému, konáre jeho dôsledkami a plody sú možnými riešeniami.


Tvorba modelu krajiny

Z plastelíny, alebo iného materiálu môžu žiaci ako projekt vytvoriť zjednodušený model vybraného územia, na ktorom vyznačia hlavné geografické prvky zástavkami. Rieky môžu byť napr. modré bavlnky apod.


Mapa rodiny


Zadať projekt na tvorbu jednoduchej mapy svojej rodiny (niečo ako rodostrom), informačné okná vyznačených členov rodiny môžu obsahovať základné informácie – meno člena rodiny, vek, miesto narodenia, fotku apod. Môže sa zmapovať aj história rodiny, odkiaľ pochádzali predkovia?


Fotografický projekt


Dlhodobý projekt, žiaci si vyberú ľubovoľné miesto, ktoré odfotia z rovnakého miesta raz za týždeň / mesiac. Na konci roka môžu z fotiek vytvoriť krátke time-lapse video podfarbené správnou hudbou. Alebo ako alternatíva dostanú za úlohu odfotiť východ a západ slnka v jeden konkrétny deň a poznačia si presný čas kedy bola fotka zhotovená.



Buďte mapou!

Žiaci reprezentujú vybrané geografické prvky a ich úlohou je nájsť svoju správnu polohu na mape zvoleného územia. K úspešnému zvládnutiu stačí povedať, kde je aká svetová strana a okraje mapy. Žiaci sa môžu počas aktivity rozprávať a radiť si. Sťažiť sa to dá tak, že nedostanú priame zadanie, ale musia najprv uhádnuť, čo vlastne reprezentujú, napr. niekto dostane obrázok Sochy slobody, druhá fotky nápisu Hollywood. Aktivita je vhodná do väčších priestorov.


Názorová škála




Online mapové hry

Nikdy neboli možnosti na učenie sa polohy geografických prvkov na mape bohatšie ako dnes. Svojim žiakom môžete pripraviť prakticky nekonečný počet zaujímavých hier bez väčších vedomostí v práci s počítačom. Pár tipov a trikov vám ponúkam v tomto článku.



Tvorba grafov


Žiaci pracujú v skupinách a tvoria grafy na flipchart. Do každej skupiny dá učiteľ tabuľky s dátami (počet obyv. pre štáty, HDP krajín, teploty a zrážky počas roka apod.). Žiaci majú za úlohu vyniesť číselné hodnoty do grafu, čo možno najpresnejšie (pomôcky pravítko, uhlomer). Mali by sami prísť kedy je vhodné použiť aký typ grafu (stĺpcový, spojitý, koláčový). Pre mladších žiakov nakreslíme na tabuľu príklady typov grafov. Sami žiaci majú za úlohu vytvoriť pravidlo, na aké dáta je vhodný aký typ grafu. Pre rozvoj kreativity je dobré na záver zadať úlohu o originálne vizuálne spracovanie daných číselných hodnôt (napr. priebeh teploty bude vyznačený rôznym oblečením panáčikov, veľkosť populácie počtom panáčikov apod., koláčový graf bude mať v sebe zástavy štátov...)

---

Množstvo nápadov na spestrenie vyučovacích hodín geografie nájdete aj v príručke Didaktické hry na hodinách zemepisu od A. Dragulovej.


Možností na spestrenie hodín je prakticky neúrekom a v tomto súbore som na polovicu tých, čo poznám určite zabudol. Ocením preto od vás akékoľvek ďalšie tipy, nápady apod. Vopred vám ďakujem a lúčim sa s heslo, čím viac zdieľame tým viac vieme :)